שוק הנדל"ן והקורונה
אנחנו מקבלים הרבה אינדיקציות ששוק השכירות הפרטי, העסקי והמסחרי הולך ומשתנה וישתנה עוד יותר בתקופה הקרובה כתוצאה ישירה מהקורונה.
נציין כמה תהליכים שקורים בתקופה זו:
-
הרבה מאוד דירות AirBNB מתפנות ואין ספק שבעלי הנכסים ינסו להעביר את הדירות לשכירויות ארוכות טווח ובכך "מציפים" את שוק הדירות הפרטיות
-
צעירים שעברו לגור בבית ההורים בתקופה זו בגלל חל"ת, פיטורין, הפסקת הלימודים באוניברסיטה ועוד סיבות יחשבו מסלול מחדש גם כאשר יחזרו לשגרה וישקלו היטב הם לחזור לדירה השכורה או להישאר בבית ההורים
-
עסקים קטנים ובעיקר עצמאים בעלי מקצועות חופשיים ששכרו משרד קטן / בינוני ועברו לעבוד מהבית בחודשיים האחרונים, מקבלים כנראה תובנה שזה אפשרי לעבוד מהבית ולהשתמש במשרד רק באופן חלקי כגון מספר קטן יותר של ימים בשבוע
-
עסקים שמתקשים להתאושש מהמשבר, מתקשים להמשיך לשלם את שכד הדירה הנדרש מהם
-
חברות גדולות המעסיקות מספר רב של עובדים "גילו" את האפשרות שחלק מהעובדים יכול לעבוד מהבית בלי לפגוע ברמת התיפקוד. חברות כאלה היושבות היום בדרך כלל במשרדים גדולים ומרווחים כאשר לכל עובד יש חדר או מקום משלו, עשויות בהחלט לנסות ולהמשיך לעודד חלק מהעובדים לעבוד מהבית. תוצאה ישירה של תהליך כזה הוא הקטנה משמעותית של שטח הנדלן אותו תופסת החברה כיום.
ההשפעות המתוארות למעלה מקיפות למעשה את כל תחומי העסקים. מדובר משוכרים פרטיים, צעירים, סטודנטים, עצמאים ובעלי מקצועות חופשיים ועד חברות גדולות שיבקשו לצמצם את שטחי השכירות שלהם.
כל תהליך כזה של צמצום, שינוי הסכמים קיימים, אי יכולת לעמוד בתשלומים הוא פוטנציאל נפיץ לסכסוך. זהו תהליך טריקי בסיטואציה בה בדרך כלל צד אחד יהיה חלש יותר כי הוא תחת הסכם קיים.
אולם גם "הצד החזק" צריך לזכור את היום שאחרי.
צבירת מוניטין חיובי הוא תהליך ארוך, מייגע וחשוב מאין כמותו.
אולם צריך לזכור שקיים גם מוניטין שלילי.
מוניטין שלילי יכול להיות של בעל דירה בתל אביב (כאשר השוק מתחיל להיות מוצף בדירות להשכרה) שהשוכרים הנוכחים שלו יזהירו שוכרים עתידיים מפני "בעל בית קשוח ולא הגון".
מוניטין שלילי יכול להיות של חברת נדלן המחזיקה בשטחי מסחר גדולים ואינה קשובה לצרכים של לקוחותיה המתקשים להתמודד עם התשלום או מבקשים לשנות הסכמים קיימים כתוצאה מהצמצום.
לכן בימים אלו חשוב מאוד לנהל את הסכסוך הפוטנציאלי בצורה מקצועית, חכמה תוך שמירה הדוקה על האינטרסים של העסק בטווח הקצר והתחשבות בשיקולים לטווח הבינוני והארוך.
תהליך גישור בין הצדדים הוא התהליך הנכון בעת הזאת. אנחנו נסייע לכם להגיע להסכמות ביעילות, אמינות וניטרליות.